DEFINIŢIA LUXULUI
Luxul aparține termenilor efemeri ca fericirea, frumusețea, stilul, termeni dificil de explicat și definit…
De câte ori am citit cărți si reviste de design, am observat expresii precum „stil de viață luxos” sau „case luxoase”. Dar ce înseamnă cu adevărat? Care sunt elementele indispensabile ale luxului în ziua de azi?
Acum ceva timp, bateriile-robinet aurii și marmura din perete în perete reprezentau un stil de viață luxuriant. Aceste atribute nu se mai aplică în prezent.
Analizând cum s-a modificat percepția luxului de-a lungul timpului, am observat următoarele schimbări:
SE AXEAZĂ PE MOMENTE
Dacă în trecut oamenii obișnuiau să cumpere obiecte pentru a-și etala statutul și averea, în ziua de azi preferă să cumpere momente unice. Ele pot varia de la scufundări în Insulele Galapagos până la călătorii în spațiu. Acest lucru se reflectă vizibil în designul de interior, prin faptul că beneficiarii vor să aibă experiențe luxuriante în propria locuință, fie că este vorba de un centru spa în baie, sau un sistem home cinema. Procesul de design s-a schimbat întrucât clienții se așteaptă să vadă mai mult decât mostre de tapet și vopsea. Aceștia vor să își vadă viitoarea casă, să o simtă, și, de aceea, prezentările 3D au devenit un element obligatoriu în procesul de design.
CAUTĂ UNICITATE
Oamenii își întorc atenția de la marile branduri, axându-se pe artizani locali și mici buticuri. Principalul motiv este acela că își doresc să aibă piese unice în locuință, piese pe care nu le mai are nimeni. Dacă mergi la magazinele de lux, vei găsi aceleași produse, indiferent în ce oraș ești – Paris sau New York. Cum poate fi considerat unic acel obiect (indiferent de cât de mult costă) dacă nu este original și rar de găsit? Nu este de mirare că piesele vintage au devenit atât de căutate.
DORESC SUSTENABILITATE
Responsabilitatea față de mediul înconjurător a devenit larg răspândită. Arhitecții construiesc clădiri eco-friendly și chiar întregi orașe care consumă energie independentă de rețelele de distribuire (Insula Zira Zero din Baku). Sustenabil nu mai înseamnă ieftin. Producătorii de mobilier realizează piese incredibile din lemn reciclat, lucru care oferă un caracter unic și o istorie piesei. Designerii nu mai dezbat posibilitatea de a îmbina luxul și sustenabilitatea, întrucât sustenabilitatea a devenit luxurioasă. De exemplu, Ginger & Jagger, producător portugal de mobilier și decorațiuni, plantează un copac pentru fiecare articol vândut, contribuind la ocrotirea mediului înconjurător.
VOR INDIVIDUALITATE
O altă schimbare pe piața de lux este că oamenii nu mai sunt dispuși să urmărească tendințele. Nu vor să cumpere ceva doar pentru că este la modă, dacă nu le place. Își doresc o locuință construită și decorată după nevoile și preferințele lor. În acest caz, luxul înseamnă piese realizate la comandă, de la mobilier la abajururi de lămpi. Spațiul a devenit mult mai funcțional: nu se face un dining mare dacă nu este necesar, pivniță pentru vin dacă beneficiarii nu sunt amatori de vin, sau un teren de tenis dacă nu joacă tenis.
În ziua de azi nu există o definiție clară a luxului: fiecare are propria părere despre ceea ce înseamnă. În alte cuvinte, luxul reprezintă libertatea de a trăi viața cum dorești.